Sunday, November 8, 2015

Krugovi i želje

Stojim na obodu kruga. Kružim i periodično ubrzavam. Zajedno s krugom, ubrzavam kad padam od dvanaest do šest, usporavam sve do vrhunca dvanaest. I tako stalno iznova, kreiram kružni moment. U kretnji je bazna sila gravitacija. Utkana u više razumijevanje, uključujući djelovanje svakog tijela mase na drugo tijelo mase, generira teoriju relativnosti. Astrolozi naravno da će javiti da to odavno su znali. Koliko preciznije?

Nasuprot tome, ja stojim svojom voljom, zar ne. Po krugu se krećem tempom koji sam odredio i ostvarujem. Prvo jedno pa drugo, ali u srcu želim stati. Želim se odmoriti od svega.

Imam dva ekstremna izbora; mogu sjesti i zaspati i veseliti se što me obod kruga nosi sa sobom. Ili mogu trčati brže pa sporije, ali bez prestanka, kako bih ostao na vrhuncu - dvanaest.

Možeš li i krenuti prema središtu kruga?

Mi na zapadu odbacujemo sjedenje na obodu kruga i zadržavamo održavanje na dvanaest, sve kao slijed pomalo nedovoljne interpretacije grčkog morala. Klasični film hrabri onoga tko kaže: “Ja sam uspješan. Ja sam bogat”. Zamišljam kako bi Friedrich Nietsche s Beyond Good and Evil, u kretanju prema središtu jednostavnije rekao: “Ja sada dišem. Za mene posebno. Čak mi i bol može biti sreća.”, približavajući se onome što se ponekad osjeti u europskim filmovima. U središtu kruga spojeni su suprotni polovi i ja konačno mirujem, a svjetlost oko mene divlje živi.

U ranim dvadesetim krug je mali, jednostavan. Lakše se krećem po obodu ili radijusu. Radim najčešće sam i razvijam svoje misli. Krug nužno postaje veći, pitam se: “Kad ću imati više vremena za sebe? Izgubljen u radu, koji je smisao ovog dana? Čemu služi uživanje i dokolica - kakva je to uopće glupost? Zašto bih putovao?” Sve kao predstavnici dva ekstrema kretanja na obodu kruga.

Čini se da kao nužna posljedica živoga svijeta, koji je vjerojatno jedinstven i stoga sve jedan - dođe: Idemo raditi nešto zajedno. Idemo u svemir. Idemo snimiti tok tvojih misli. ‘Ajmo biti zajedno divlji.

I od svih zajedničkih radnji, političko djelovanje je najdinamičnije. Kontradiktorno, kod nas paralelno postoji stalno nezadovoljstvo političkim vodstvom i opstajanje sličnih politika. Nakon pokušaja novih opcija i toliko SDP-HDZ dokazanih godina, nije teško zaključiti da HDZ-SDP imaju najbolje organizacijske strukture prilagođene hrvatskom sustavu. Često nagađamo da SDP-HDZ korumpirano namještaju sustav u svoju korist. Baš suprotno, oni se najbolje organizacijski prilagođavaju sustavu. To je moment oboda kruga. A te dvije stranke potrudile su se da uspješno trče uz moment i održavaju se uz dvanaest. A problem - potpuna optimizacija organizacije anulira pojedinačne inicijative u svrhu očuvanja uspješnosti stranke. Stranke se ne mogu kretati prema unutrašnjosti kruga jer je centrifugalna sila jaka, a sva energija odlazi na kretanje po obodu kruga.

Molekule bačene u izmuljanu otopinu gube svoju strukturu. Slično se dogodilo i ubacivanjem Perasovića u hrvatsku košarkašku reprezentaciju. Pojedinačno izvrsno djelovanje izgubi se u tromom sustavu, ne samo poništavanjem nego i asimilacijom prema svojem normalnom toku - kvazi neuspješnosti.

Pojedinačno djelovanje nadahnuto novim idejama i idealima može u novoj organizaciji pokrenuti početno ispravno gibanje dok ne zahvati brži moment, ali sustav mora organizacijski biti dobro postavljen kako bi se mogao održati. Kad organizacija zahvati brži moment, teško se kretati po radijusu kruga. Jasno je da nove organizacije i pokušaji griješe učeći, ali početni organizacijski temelj odredit će hoće li Orah, Živi zid, Most i Pametno doživjeti eksponencijalni decay prema nuli ili periodični rast.

Nemoj zaboraviti da gravitacija djeluje beskonačno, i krug na kojem se vrtiš dio je beskonačnog broja drugih socijalnih struktura koje se vrte. A ti pretpostavljaš da imaš nešto kao slobodnu volju! I da postoji nešto kao dobro i zlo, a sve je dio masivnog kruga.

Enjoy the ride.
Ili se sjeti da navratiš u fokus kruga. Navodno se tamo krug više ne vrti.

No comments:

Post a Comment